By FOIA Research
on September 1, 2020
Last updated: September 12, 2020

US-Polish axis propping up nationalist onslaught on Belarus

In Western mainstream media the current protests in Belarus are portrayed as a natural development, in which the country’s peaceful citizens are finally standing up against an aging dictator clinging to power after the allegedly fraudulent August 9 elections. But upon looking closer at the people and entities behind fomenting the unrest, a much less benign picture emerges: of far-right regime change activists supported by foreign backers, who have an interest in (1) driving a wedge into the decades-old dependency of Belarus on Russia, (2) integrating the country into a “buffer zone” between Western Europa and Russia that is increasingly looking to the US as an ally (3) and coopting the last predominantly Russia-orientated Eastern European state into NATO territory.

The 2020 protests in Belarus show all the signs of yet another foreign-backed color revolution in Eastern Europe. They are also not the first Western-backed effort to get rid of President Alexander Lukashenko’s government, which has managed to stay in power since 1994. In 2006, the country saw the so-called Jeans revolution (March 19-25, 2006), a short-lived series of protests that, as the current protests, erupted on the evening of the elections. At the time the protests were led by the Belarusian “democratic  opposition,” whose figurehead was then presidential candidate Alaksandar Milinkievič, then and now propped by the West. 

As is the case with the current protests, also in the run-up to the 2006 Jeans revolution white-red-white flags were waved by the demonstrators, but when their usage was outlawed from late 2005 onwards the Belarusian opposition adopted denim as a symbol of protest.1 Since in the former Soviet Union denim was often identified with Western culture, the fabric embodied the pro-Western leaning of the anti-Lukashenko opposition of the time.

The white-red-white flag harks back to the history of the Belarusian People’s Republic, a short-lived state that emerged after the Treaty of Brest-Litovsk of March 1918, when Russia in exchange for a truce, was forced to make large territorial concessions in the Baltics to Germany. Although Belarus was formally declared independent, it was nonetheless more of a German puppet state, since it was largely dependent on Germany’s army for its defense. When after Germany’s ultimate defeat in WWI its army retreated from Belarus in December 1918, the Red Army moved in, and proclaimed the Socialist Soviet Republic of Byelorussia, which in 1922 was incorporated into the Soviet Union. Until the present day anti-communist Belarusians  run a “government-in-exile” from abroad, whose “capital-in-exile” is currently Ottawa, Canada.2

Also in the 2020 color uprisings one has not to look far to find foreign powers backing the protests. Pressure on Belarus has been built up particularly from neighboring Poland, whose right-wing government has moved increasingly closer to the U.S. in the past years, and which became a preferred base of operations for Belarusian exiles trying to bring down the Lukashenko government.

On August 15, 2020, not even a week into the protests in Belarus, U.S. Secretary of State Mike Pompeo signed a military cooperation agreement with Poland that provides for more American troops to be stationed in the country. The agreement goes hand in hand with Donald Trump’s decision to cut down the numbers of American troops in Germany. In the end of July the Pentagon announced that 12,000 troops are going to be withdrawn, of which around 5,600 are to be moved to other European countries, including Poland. Furthermore, several U.S. military commands will move out of Germany, including the U.S. Army V Corps overseas headquarters, which will relocate to Poland in 2021.

U.S. Secretary of State Mike Pompeo (left) and Poland’s Minister of Defence Mariusz Blaszczak (right) sign the U.S.-Poland Enhanced Defence Cooperation Agreement in the Presidential Palace in Warsaw, Poland, on August 15, 2020.

This development reflects the increasing rift in U.S.-EU relations, and US-German relations in particular, which Trump’s America First policies have brought to the open. It is a clear sign that Germany, which has been the U.S. number one military partner in Europe, will cease to play that role again in the foreseeable future, which Poland is likely to take on.

The date when the deal between Pompeo and Poland’s right-wing president Andrzej Duda was  signed is significant, since it commemorates a victory of Poland against the Soviet Union in 1920 during the Polish-Soviet war, a fixed date in the celebration calendar of Polish fascists and anti-communists. According to the Military Times:

After the signing ceremony, Pompeo joined Duda and other Polish leaders at the Tomb of the Unknown Soldier to mark the centennial of Poland’s landmark victory ... In the Battle of Warsaw, often called the “Miracle on the Vistula,” outnumbered Polish troops led by Marshal Józef Piłsudski defeated an advancing Red Army.

That Józef Piłsudski's name is highlighted in this context is not surprising, since he is commonly seen as the originator of the Intermarium union, the idea to create a anti-communist bulwark between Western Europe and Soviet Russia, reaching from the Baltics to the Black Sea. U.S. military strategists seem to have picked up on the idea, but more with regard to gaining a foothold in the region by propping up right-wing governments in the “Intermarium belt,” and thus economically as well as politically weakening its competitors Western Europe and Russia. The latter considerations may possibly outweigh in the case of Belarus, since the country is of no particular economic interest in terms of natural resources. Yet, it is one of the two last countries bordering to Russia that is neither a NATO nor a EU member, and the last country in Eastern Europe that is intrinsically tied to Russia. 

Poland’s role in the current Belarusian regime change operation is quite significant, since the country became the base for two popular Belarusian-language news channels, which have been leading a propaganda onslaught on the government in Belarus: belsat.tv and Nexta. While in the course of the protests the independent Belarusian news landscape was practically shut down, only Nexta has continually managed to publish reports from inside the country, and by now has become one of the most quoted “sources” in Western mainstream media. As the BBC wrote, “Nexta ... has managed to bypass many of the restrictions,” and when the protests started to intensify, the exposure of Nexta simply exploded: “Within hours, its audience grew on election night by 100,000 and then after two nights of protests it had amassed more than a million.”

Nexta footage on Germany's first public broadcaster, ARD.

If one is to believe the BBC, Nexta is a local grassroots effort that “has no website, and only a small editorial team of four in Warsaw, but it does have a YouTube and a Telegram channel.” That it is highly unlikely that Nexta has only a “small team” becomes evident when looking at the sheer mass of posts the channel pumps out. As a Twitter user aptly commented [typos removed]:

[The] organisation and coordination of “protest” actions in Belarus is done from abroad, by 3 Telegram channels. Nexta channels encourage attacks on the police. It publishes a few publications a minute, so they should have large editorial groups, working 24/7.

According to strana.ua, another medium sympathetic to the protests, Nexta has started out as a anti-Lukashenko YouTube channel created by a Belarusian teenager, Stepan Putila, also known under the moniker Stepan Svetlov, back in 2015. That year Putila had moved from Minsk to Poland to study film production, from where he kept on building up the Nexta brand, e.g. creating an eponymous Telegram channel in 2018.  According to strana.ua, Putila apparently had access to insider information of the Belarusian Interior Ministry, which helped to create the image of a whistleblower platform. 

Already one year into his studies, Putila started to work for the Warsaw-based channel Belsat.tv, an anti-Lukashenko Belarusian-language TV channel financed by the Polish Foreign Affairs Ministry, for which his father worked as a sports commentator. Belsat’s motivations seem more than shady. In 2015, an article appeared on the channel that encouraged people to join as volunteers on the side of Ukraine in the war in Donbass, even providing a contact email address and phone number.  In that context, Belsat presenter Daroha Via, posted a picture on Facebook, showing him together with two fighters advertising the cause. The image is subtitled3

I am rarely trying to reach out to people on my Facebook profile, but today I not only want to reach out, but also to make clear: KGB employees, you won't be able to block us. You can get in touch with the guys here: http://belsat.eu/programs/belaruskiya-vayary-na-danbase-dobraahvotniki-stvarayuts-antyrejtyng-ukrainskaj-uladze/

Besides his involvement with Belsat, Daroha Via also doubles as nationalist Belarusian agitator in Poland. For example, he has taken part in demonstrations in front of the Russian embassy in Warsaw, together with Nexta-founder Putila and a comrade-in-arms (Zmicier Jahoraŭ) waving the flag of the Belarusian People’s Republic.

Another example of a belsat.tv presenter slash Belarusian nationalist agitator is Ales Karniyenka, who, like Putila and Via, seems to fire the August 2020 Belarusian protests from Poland, on TV and in real life. For example, Karniyenka hosted a talk show in December 2019, where he  advertised Nexta, and encouraged people to rise up in the face of NATO at the doorstep. His Facebook page show him leading the protests in front of the Belarusian embassy in Warsaw on June 21, 2020.

That Karniyenka touches base with neo-Nazis is indicated by the cast of his talk show guests, including Yanechak Yasav, who appeared on the show exposing his Odinist tattoos and Thor’s hammer dangling on a necklace.

Also the only other man known to be associated with Nexta, Roman Protasevich, seems to hail from the same swamp of nationalist regime change operatives. He has a far-right and anti-communist background, and worked for an USAID-supported radio station in Belarus called euroradio.fm, as well as for Radio Liberty (Radio Svaboda).

Entities supporting Euroradio.fm, the former employer of Nexta's Roman Protasevich, including USAID and the Polish Solidarnosc Foundation.

When looking at Protasevich's Facebook page it becomes clear that he had been part of various far-right demonstrations and subversive activities in the recent years. In his youth, Protasevich was a member of the Young Front, a nationalist and militaristic youth group based in the Czech Republic. Protasevich was part of the Maidan protests in Kiev 2013/2014, as a picture on Facebook shows, where, clad in a Belarusian People’s State flag, he is taking part in the destruction of a Lenin statue. That he sees himself as a “Belarusian knight,” can be guessed from his Facebook pictures.

Protasevich’s long-standing connections to Ukrainian nationalists seems also indicated by his sympathies for the Pahonia Detachment, a group of Belarusian volunteers fighting in the war in Donbass. The professionally armed militia has fought alongside the neo-Nazi Azov battalion in Ukraine, which now has been incorporated into the Ukrainian National Guard. The prevalence of neo-Nazis among the Pahonia Detachment seems also strongly indicated. For example, a picture shows a Pahonia member in uniform showing off his Odinist skull tattoos.

Another murky figure in the Ukrainian-Belarusian-Polish regime change axis, is the Polish “photojournalist” Witold Dobrowolski, traveling the world to “report” on violent uprisings, from Maidan, over Hong Kong to the recent protests in Belarus. His photos show that he is always just a step away from the (neo-Nazi) black block when attending demonstrations. Dobrowolski, formerly the editor of the Polish neo-Nazi magazine SZTURM, has been associated with key figures of the Ukrainian neo-Nazi scene, and with entities known for their regime change activities. He was attending the first Intermarium Support Group conference, bringing together (para-)military specialists from the Central Eastern European far-right spectrum, particularly countries foreseen to join the Intermarium union. He also appeared as a speaker on the first Paneuropa Conference on April 28, 2017, in Kyiv, Ukraine, which brought together neo-Nazis from all over Europe, who are sympathizing with the  Azov battalion. In the conference protocol he is introduced as “one of the first to launch the Polish-Ukrainian reconciliation and cooperation along with Vladyslav Kovalchuk, on the Ukrainian part.”4

In August 2020, Dobrowolski appeared in the context of the Belarus color uprisings. He was traveling to Minsk on August 6, 2020, according to his Facebook page. Also in Belarus, Dobrowolski seems to have been “documenting” violent black block agitators, as photos on Facebook suggest. Apparently he was among the many protesters who had been detained and mistreated during the protests in mid-August. Upon his release, Dobrowolski was interviewed by the BBC about his detention, where he was simply introduced as “photojournalist,” not in the least mentioning his neo-Nazi connections. On Twitter he wrote: “Kidnapped, tortured and sent to gulag but now free and safe with members of polish diplomacy.”

This nexus between Belarusian, Polish and Ukrainian nationalists, while it may appear as a fringe phenomenon to some, is in fact extremely relevant, in hindsight of the “successful” color revolution in Ukraine that has led to a creeping Nazification of the country.

Currently, Ukrainian nationalists are cheering, since the U.S.-Polish intervention is likely to drag Belarus away from the influence of Russia, and bring the country into the aspired Intermarium buffer zone. Influential Ukrainian neo-Nazis, such as Olena Semenyaka, have shown their solidarity, reproducing the symbols of the Belarusian protests: women dressed in white holding  flowers. Usually, Semenyaka rather spends her time symbolically burying feminism in the streets of Kyiv with her friends of the all-female antifeminist neo-Nazi group Silver Rose (Срібло Троянди) —dressed all in black. Semenyaka has been appearing as spokesperson of the US-sponsored neo-Nazi Azov battalion, as host of the neo-Nazi Paneuropa conference as well as of the Intermarium Support Group.

Despite relying on nasty nationalist and neo-Nazi elements to fire the Belarusian uprisings, known foreign meddlers, such as the Atlantic Council, dubbed the protests as “generally very sweet, polite, and peaceful,” and speculate that the “Belarus revolution may be too velvet to succeed.”